Het Utrecht Science Park is niet alleen het terrein van de wetenschap, het is ook een broedplaats voor nieuwe ideeën, innovaties en start-ups. Om deze ontwikkelingen te stimuleren en samen te brengen in de winterperiode (in de zomer was er al de daktuin) werd de Winterkas bedacht. Het moest een informele omgeving worden waar lezingen worden gegeven en kennis wordt gedeeld in de warmte van een kas. Resultåt kreeg de opdracht om een visuele identiteit te ontwikkelen die deze warme, open en innovatieve sfeer zou uitstralen
Met dit motto starten wij de zoektocht naar een passende uitstraling die aansluit bij het concept en de doelgroep. Een doelgroep bestaande uit studenten met een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel maar die ook willen vernieuwen, innoveren en niet in de laatste plaats ondernemen! De visuele identiteit is een uitgekiende balans van kleur, beeld, typografie en opmaak wat de juiste prikkels
De locatie zelf is een belangrijk onderdeel van de identiteit. Niet alleen de naam is er direct aan gekoppeld maar een kas staat ook voor warmte en openheid, 2 belangrijke aspecten van het concept. Wij vertaalden dit naar een simplistische vorm als basiselement. De vorm dient als basis voor het logo maar het kan ook als patroon worden ingezet wat geïnspireerd is op breipatronen voor winterse truien. De kleur rood staat ook voor warmte, we kozen daarbij wel voor een eigenwijze tint.
De kas werd geplaatst op een centrale plek op de Uithof. In veel gevallen zal dus het eerste contact met de doelgroep lopen via de locatie zelf. Hier zijn laagdrempeligheid en helderheid dus belangrijk, men moet direct weten wat er gebeurt en zich welkom voelen. Wij ontwikkelden opvallende raambelettering en eiste daarbij een groot formaat zodat er een duidelijk contrast ontstond met de glazen ondergrond.
Het speelse ontwerp van de raambelettering dat in harmonie was ontworpen met de kas zorgde voor de nodige prikkels.
De Winterkas had een beperkte looptijd van 1 maand en voorafgaand was dan ook het volledige programma bekend. Ons werd gevraagd om een flyer en een poster te ontwikkelen ter promotie. We kwamen op het idee om beide zaken te combiner en er zelfs nog een extra element in te verwerken, een programmaboekje. Dankzij een vernuftig design is het te vouwen tot een boekje met een flyer als voorzijde. Half uitgevouwen verschijnt het programmaboekje en volledig uitgevouwen vormt 1 zijde een poster.
Het slimme ontwerp van de flyer resulteert niet alleen in programmaboekje, het vormt ook de poster. Het logo met de basisvorm wordt weergegeven als onderdeel van het vaste patroon.
De Winterkas draait om de locatie en de evenementen die er plaats vinden. Om deze reden koos Resultåt ervoor om de website visueel te maken en agenda items centraal te stellen. Op de homepage wordt bovenaan een klein menu weergegeven met de noodzakelijke links. Naast het menu is ruimte voor een kort nieuwsbericht en samen vormen ze een bescheiden header, functioneel en doeltreffend. Daaronder nemen we de ruimte voor een korte maar zeer krachtige introductie van het concept.
Prominent op de hompage integreerden wij een feed van de agenda, de eerstvolgende evenementen wordt weergegeven zodat men direct weet wat er te doen is. Om de homepage niet zwaar te belasten (visueel en technisch) laadt er onderaan een ‘Meer agendapunten functie’ welke 3 nieuwe punten toevoegt aan de lijst.
Voor de landingspagina’s van evenementen, nieuwsberichten of informatiepagin’s ontwikkelden wij 1 simpel template. Eenvoudig maar effectief met alle informatie overzichtelijk weergegeven in een heldere stuctuur.
De unieke locatie van de Winterkas komt goed naar voren vanuit een laag perspectief met hoogbouw op de achtergrond.
Een uniek project dat maar kort duurt verdient natuurlijk professionele documentatie. Resultåt verzorgde professionele fotografie van het project