Klanbeeld is een specialist op het gebied van topklasse hifi en video. Om een breder publiek aan te spreken verzorgde Resultåt een herdefinitie van de identiteit. Vervolgens werd er een marketingplan opgezet en de huisstijl vernieuwd. Belangrijk onderdeel was een sterkere online profilering, een verbreding van het aanbod en een focus op sfeer.
Er is veel aandacht besteed aan een prettige gebruikerservaring. De huisstijl is luchtig en communicatie wordt versterkt met heldere iconen. Ook de website is ruim van opzet met gebruik van grote beelden en knoppen. Daarnaast is de website volledig vloeibaar en schaalbaar met aangepaste weergave voor mobiele beeldschermen.
Een belangrijk onderdeel uit het marketingplan is de toespitsing op sfeer. Dit is doorvertaald in de huisstijl. Sfeervolle beelden worden ondersteund door minimale grafische elementen. Het beeldmateriaal is niet productgericht maar meer op het gevoel dat bij de producten past..
Visuele communicatie is vaak krachtiger dan in geschreven vorm. Iconen kunnen een boodschap dan ook efficiënt overbrengen of ondersteunen. Voor Klankbeeld ontwikkelde Resultåt een serie eenvoudige en krachtige iconen die herkenbaarheid geven aan de verschillende producttypes en productgroepen. De stijlvolle beelden worden aangevuld met terugkerende iconen voor de productcategorieën. De 3 hoofdcategorieën zijn hifi, video, en vinyl. De bijpassende iconen worden naast de website gebruikt als vaste elementen in de huisstijl.
De verkoop van vinyl werd geïntroduceerd als onderdeel van de vernieuwde identiteit. Vinyl sluit aan bij het gevoel en de sfeer om de producten en dat is de kern van de vernieuwde identiteit.
Het marketingplan richt zich onder andere op een breder en jonger publiek maar ook de bestaande doelgroepen worden benaderd. Deze doelgroep bevindt zich vooral op regionaal niveau en wordt deels benaderd via printed media. Advertenties in lokale kranten maar ook bij muzikale organisaties in de buurt. De advertenties stralen ook weer sfeer uit, zo min mogelijk kale producten maar sfeervolle beelden die het gevoel bij een muzikale ervaring vertellen.
Alle uitingen die wij ontwikkelen worden met individuele aandacht uitgevoerd. Voor het design van deze poster hebben we het beeldmerk slim aangepast zodat er duidelijke beeldtaal ontstaat, klassieke muziek bij Klankbeeld.
De homepage is opgezet als portaal met koppelingen naar de rest van de website. Een roulerende banner toont sfeerbeelden en omschrijvingen van de drie productgroepen op de site, hifi, video en vinyl. Verder is er ruimte voor product highlights of acties, de laatste releases op vinyl en een algemeen verhaal over de winkel. Het menu en globale informatie zijn strak ontworpen langs de randen van het scherm.
Ook de producten worden getoond op een beeldvullende, overzichtelijke en flexibele pagina. Gebruikers kunnen producten sorteren op productgroep en op merk bovenaan de pagina. Om de productgroepen te verduidelijken zijn er iconen voor ontwikkeld. Om de pagina rustig te houden wordt er geen tekst bij de individuele producten getoond, pas bij ‘mouse over’ verschijnt de titel. Verder is er paginering en een zoekfunctie aanwezig.
Op de detailpagina voor producten is veel ruimte gecreëerd voor beeld. De geschreven informatie is onderverdeeld in tabjes samen met de optie om een afspraak te maken het product in de winkel te ervaren.
Voor vinyl is een andere opzet gekozen. De platen zijn ondersteunend aan hifi, dragen bij aan de sfeer in de winkel en hebben een kleinere rol op de website. De laatste binnenkomers worden opgesomd met titel en artiest.
Om de nieuwe website onder de aandacht te brengen bedacht Resultåt een winactie. Het publiek kon een draaitafel winnen door de actie te delen. Hiervoor zijn ontwerpen gemaakt en publicatie gedaan op Facebook, Facebook ads, Twitter, e-mail, de website en externe websites.
De klanten van Klankbeeld zijn onder te verdelen in vele doelgroepen. Een aanzienlijk deel is slecht bereikbaar via social media en om ook deze groepen te voorzien van updates is een nieuwsbrief van belang. Resultåt ontwikkelde een flexibel sjabloon met ruimte voor vaste elementen zoals vinylreleases. Het sjabloon is optimaal gebouwd en geprogrammeerd voor Mailchimp, zo worden de spamfolders vermeden.
De website is volledig felexibel ontworpen en gebouwd. De layout is full-screen en schaalt grotendeels traploos mee met het scherm van de gebruiker wat redelijk uniek is en zeer bijdraagt aan een optimale ervaring op elk niveau. Om de ervaring op mobiele apparaten verder te verbeteren zijn er wel enkele trappen aangebracht zodat de indeling van website zich schikt aan de hand van het apparaat.